1.   مشاوره و انجام پروپوزال  و پایان نامه ، مشاوره در زمینه ارائه سمینار، 
       مشاوره و انجام مقاله های بین المللی و داخلی، 
       مشاوره و انجام مقاله در مجله های علمی پژوهشی معتبر، 
        مشاوره و آموزش شبیه سازی شبکه توسط شبیه ساز آکادمیک 2-NS، 
         مشاوره و آموزش شبیه سازهای ترافیک شهری از قبیل  SUMO، ONE، و ...
          کمک به دانشجویان برای پیاده سازی ایده ها و مقالات خود با شبیه سازهای
               NS2, NS3 , OMNET++ , ONE
     
    
                 شماره تماس :
                         حسین رنجبران:    09101607834   
                                          
    
                  ساعات تماس: 
                                      ۸ الی ۲۰
                         
                   ایمیل:
                         hossein.ranjbaran.it@gmail.com
                        
           
    

مسیریابی مبتنی بر بازدهی انرژی

شروع موضوع توسط AdMiN ‏6/9/14 در انجمن شبکه

وضعیت موضوع:
You must be a logged-in, registered member of this site to view further posts in this thread.
  1. AdMiN

    AdMiN Administrator هیات مدیره

    در اولین نگاه، این نوع مسیریابی مبتنی بر بازدهی انرژی شاید ساده ترین موضوع باشد: گراف شبکه را در نظر بگیرید و به هر لینک تعداد مقدار اضافه کنید که مصرف انرژی را در امتداد با این لینک اختصاص میدهد. و الگوریتمی را بردارید که مسیرهای حداقل مقدار را در یک گراف محاسبه می کند. در واقع، جوانب مختلف از میزان انرژی یا بازدهی نیرو وجود دارد که می تواند متن یا درون مایه ی مسیریابی را متقاعد کند. در شکل 1، سناریوئی برای ارتباط بین گره های H,A میزان انرژی لینک را در بر می گیرد که ظرفیت بر حسب گره در دسترس می باشد.
    به حداقل رسانیدن انرژی بر حسب پاکت یا بر حسب بیت نیز رایج ترین فرمولاسیون است تا حداکثر انرژی مورد نیاز برای انتقال یک پاکت بر روی مسیر چند گانه hop از منبع به مقصد، انجام شود. هدف از این، بر حداقل رسانیدن مجموع کلی انرژی است که از طریق انتخاب مسیر مناسب انجام می شود. به حداقل رسانیدن شمارش hop این هدف را به انجام نخواهد رسانید. بلکه نیروی انتقال بیشتر برای تحت پوشش قرار دادن فواصل زیادتر، انجام می شود. که البته می توان منجر به مصرف انرژی بر روی گره های مختلف بود. در مصال شکل1، مسیر حداقل انرزی A-B-E-H است که به 3 واحد انرژی نیاز دارد. مسیر شمارش حداقل hop نیز A-D-H خواهد بود که به 6 واحد انرژی نیاز دارد. به حداکثر رسانیدن دوره ی زمانی و یا عمر شکبه نیز در وظایف اصلی WSN تنها به انتقال داده ها متکی نیست، بلکه مشاهده و کنترل است. بنابراین، انتقال انرژی- بازدهی در بهترین روند ممکن نسبت به انتهای مقصد است که باید هدف بهینه سازی را مدنظر داشته باشد: شبکه باید توانایی انجام وظیفه اش را تا حد ممکن داشته باشد. چندین نکته در این باره وجود دارد که عبارتند از:

    - زمان تا جائیکه اولین گره با شکست مواجه شود.

    - زمان تا جائیکه یک نقطه وجود داشته باشد و تحت پوشش شبکه قرار نداشته باشد

    (عدم پوشش)

    - زمان تا جائیکه پارتشین شبکه و یا دو گره با یکدیگر نتوانند ارتباط برقرار کنند.

    وقتی که این جوانب مطرح شوند، به راه حل های مختلف نیاز خواهد داشت و برای پارتیشن شبکه، برای مثال، گره ها در حداقل گراف از بین برده می شود. و باید مصرف انرژی برابر باشد، تا مطمئن شویم که زمان نسبت به پارتیشن شبکه توسط تکمیل NP گزارش شده باشد. اعمال مسیریابی در تنش با انرژی باتری به وقتی که دوره ی عمر شبکه یک هدف سودمند باشد، بدیهی نیست که چه میزان می توان به این هدف با استفاده از پارامترهای شبکه اصلی، نایل شد. منبع انرژی کامل در باتریهای گره، محدود سازی عوامل نسبت به دوره ی عصر شبکه است و نسبت به اطلاعات درباره ی وضعیت باتری در تصمیمات مسیریابی عکس العمل نشان خواهد داد. برخی از این احتمالات عبارتند از:

    حداکثر ظرفیت باتری: که باید یک مسیر را انتخاب کنید که مجموع ظرفیت باتری بیشتر باشد و بدون اتخاد راه های فرعی اتخاذ شده باشد. به دنبال گره های واطه در شکل 1 می توان مسیر A-B-E-G-H را که دارای مجموع ظرفیت 6 واحد است را پیدا کرد و گره G در اصل لازم نیست. جنین راه های فرعی می توانند این نوع متریک را افزایش دهند- بنابراین، A-B-E-G-H باید ساقط شوند، چون دارای A-B-E-H می باشد که به عنوان زیر مجموعه ی ضعیف تلقی می شود. در نهایت مسیر A-C-F-H انتخاب می شود. در عوض مسیریابی MBCR به طور مستقیم در مجموعه ظرفیتهای باتری در امتداد به مسیر مطروحه قرار می گیرد و MBCR به دنبال اکراه گره نسبت به ترافیک مسیر میرود. این نوع اکراه باتری آن را که تخلیه می شود، افزایش می دهد یا برای مثال، مقدار مسیریابی را می توان اندازه گیری کرد و عملکردهای محیطی مقادیر زیادی را به گره های دارای ظرفیت باتری کم را اختصاص می دهد و این روند به طور اتوماتیک ترافیک را به دور از مسیرهای توأم با گره های در اطراف اجرای انرژی تغییر می دهد. در مثال شکل 1، مسیر A-C-F-H دارای مقدار 25/1=4/1+1/1 است ولی مسیر A-D-H دارای 3/1 است. بنابراین، این مسیر انتخاب می شود و گره C را از خارج شدن محافظت می کند. مسیریابی مقدار باتری حداکثر- حداقل (MMBCR) یک نمایه ای است که دارای هدف مشابهی به سایر مسیریابی هاست و از گره های دارای انرژی کمتر محافظت می کند. در عوض، کاربرد مجموع سطوح باتری، سطح محیطی کلی گره ها در تعداد با یک مسیر به عنوان مقدار برای این مسیر بکار برده می شود. بنابراین، این مسیر با کوچکترین مقدار بکار برده می شود. در این مورد، مسیر بهینه شده انتخاب می شود و از طریق به حداقل رسانیدن حداثر مقدار صورت می گیرد.

    در مثال شکل ، مسیر A-D-H انتخاب خواهد شد.

    upload_2014-9-6_20-45-44.png
    شکل 1- نمونه مسیرهای مختلف برای ارتباط بین گره های A و B

    *ادامه مقاله در پست زیر و صرفا برای اعضا قابل مشاهده می باشد
     
    biiib از این پست تشکر کرده است.
وضعیت موضوع:
You must be a logged-in, registered member of this site to view further posts in this thread.

این صفحه را به اشتراک بگذارید